CURSUS MS PROJECT 2014 PRACTICUM 3

 

 

 

KOPPELEN TAKEN, RESOURCES EN KOSTEN.

Als het goed is heb je op je scherm nog het Gantt-diagram en het resourceformulier open. Klik op de taak "inrichten"in het bovenste scherm. Voer daarna in onderstaand formulier in de Resource Extra personeel voor 300%. Klik dan op de Knop "Ok" en bekijk het resultaat.

De kosten moeten op €60,- komen te staan en de duur op 1 u.

Het opruimen wordt ook door het "Personeel opbouwen gedaan". Omdat dit lange en uitzonderlijke dagen zijn wordt besloten deze uren uit te betalen als overuren. Je voert de resource in. Klik je op "Ok" dan moet je onderstaand scherm krijgen.

Merk op dat de duur op 0 uur is komen te staan. Dat de totale hoeveelheid werk 3 uur is en waarvan alle drie de uren in overuren. Vooral de de duur lijkt gek, maar dit is de enige mogelijkheid om uren buiten de werktijden te plannen. Wordt dit niet gedaan dan schuiven taken door naar de volgende dag.
Eigenlijk hadden we de werktijden voor het extra personeel op een 8 urige werkdag moeten instellen. Met de conciërge zien we hoe het anders kan.

klik op de taak "Verkeer regelen". Eerder is al aangegeven dat de parkeerwachten niet 12 uur actief zijn. Iedere parkeerwacht werkt 25 uur. Zij bepalen zelf wanneer wie waar staat, maar in de drukke tijden dienen wel alle parkeerwachten ingezet te worden.
Probeer hier enige waarden zelf uit. Voer b.v. in dat 500% van de parkeerwachten ingezet wordt. Waarschijnlijk zal MS project de duur wijzigen in 2,4 uur, t.w. 1/5 deel van 12. Door de eenheden en het werk te veranderen zal de duur automatisch veranderen en dit kan niet. Stel je maar eens voor wat er zou gebeuren als er andere taken afhankelijk zouden zijn van het regelen van het verkeer. Telkens zouden er bij die taken verschuivingen zijn.
Wat we willen is dat de duur niet verandert. Verander daarom vaste eenheden in vaste duur, en voer dan onderstaand scherm in.

Als de parkeerwachten 25 uur van de maximaal 60 uur werken is dit 208%. Voor 25 uur zijn de kosten €250,- (ga na). En ook de begin en eindtijden kloppen.
(Bedenk dat we deze methode ook hadden kunnen toepassen in practicum 2 bij het beantwoorden van de mail en het telefoneren.

Voer daarna voor het decoreren 1 eenheid in. De kosten zijn hiervoor €350,-.

Je zit waarschijnlijk met een probleem. Je kunt geen eenheden of kosten invoeren. De reden hiervan is dat het "Decoreren" van het resources type "Kosten" is. Je kunt op twee manieren de kosten invoeren. Voor het decoreren gebruiken we een methode, voor het grafisch werk de andere methode. Klik decoreen in het bovenste scherm aan. Klik vervolgens op de knop resources toewijzen.

Voer hier €350,0 in.

Bekijk het resultaat.

De andere methode is een ander weergave te kiezen in het onderste scherm. Klik hiervoor met je rechtermuisknop in het onderste scherm Je krijgt het volgende beeld

Kies hier voor "Kosten".
Je krijgt onderstaand scherm.

 

Het grafisch werk, Fotokopiëren en brieven versturen (portokosten) zijn ook resources van het type kosten.

Met de kosten weergave in je onderste scherm kun je nu de kosten zo invoeren b.v voor grafisch werk € 300,-

Voer daarna de kosten voor fotokopieen (€100,-) en portokosten (€75,-) ook op.

Tot nu toe heb je steeds per deelactiviteit Resources gepland. Voor het onderdeel "Programma" is dit anders. Voor het programma worden n.l meerdere activiteiten ingepland die eigenlijk voor ieder afzonderlijk werkproces zouden gelden. Daarbij moeten we oppassen. Stel dat we de dagvoorzitter in gaan plannen voor de opening en de sluiting, dan berekend MS project twee maal het bedrag voor gebruik. De dagvoorzitter moeten we dus inplannen onder "Programma".
De extra conciërge moet 10 uur werken waarvan 2 uur in overuren tarief.

Ga na dat je op basis van bovenstaande redenering de volgende resources moet toevoegen aan de taak "Programma".

De kosten voor de kantoorbenodigdheden zijn €50,-. Voer deze ook in.

Voer daarna de overige resources in voor de nog resterende taken. Doe dit aan de hand van onderstaand overzicht.