CURSUS MS PROJECT 2014 PRACTICUM 3

 

 

 

RESOURCES EN KOSTEN INVOEREN.

Voor het invoeren van de resources ga je naar het resourceblad. (klik op de knop Resourceblad in de balk links op je scherm). We hebben de resources werk en materiaal. De resources werk zijn de volgende.

Resourcenaam Type Initialen Groep Max. eenheden Std.tarief Overuren kosten/ gebruik Basis kalender
Dagvoorzitter Werk DagV Programma 100%     €300,- Standaard
Spreker Werk SP Programma 300%     €75,- Standaard
Docenten Org Werk DOC Programma 500%       Standaard
Personeel opbouwen Werk PERS Personeel 400% €20,- €30,-   Extra personeel dag
Parkeerwachten Werk PARK Personeel 500% €10,-     Extra personeel dag
Extra Conciërge Werk CONC Personeel 100% €30,- €40,-   Extra personeel dag

Uit de bovenstaande tabel kun je het volgende aflezen.

De dagvoorzitter en de sprekers worden niet per uur betaald maar puur voor hun inzet. Per uur zou ook lastig zijn, want wat doe je met het voorbereidende werk thuis en met reiskosten. Vandaar dat een vaste prijs per persoon is afgesproken.

De docenten verantwoordelijk voor de organisatie van die dag krijgen geen extra vergoeding.

Het personeel krijgt wel een vergoeding per uur. Bovendien moeten het personeel opbouwen en de extra conciërge extra uitbetaald worden voor het feit dat ze overuren moeten draaien. Voor de parkeerwachten geld geen overuren tarief. Parkeerwachten (studenten) werken per persoon maximaal 5 uur. Zij roosteren dit zelf in. Natuurlijk moet er op piektijden een maximale bezetting zijn, maar overdag kan men gemakkelijk af met 1 of twee parkeer wachten.

Nieuw is misschien ook het gebruik van groepen. Door hier gebruik van te maken kun je later makkelijk kosten toerekenen aan een groep.

Het is bovendien handig direct aan de resources een kalender toe te wijzen. Dan kun je later ook niet in e problemen komen met door schuiven van activiteiten.

Voer bovenstaande gegevens in, in het resourcewerkblad. Je krijgt dan onderstaand scherm.

Naast de inzet van personeel is er inzet materialen.

Resourcenaam Type Materiaallabel Initialen Groep Std. tarief kosten/ gebruik
Collegezaal+klaslokalen Materiaal   Coll Locatie   €500,-
Apparatuur Materiaal Per lokaal App Locatie €40  
Tafels en stoelen Materiaal Per lokaal Taf Locatie    
Decoratie Materiaal   Deco Decoratie   €350,-
Grafisch werk Materiaal   Gra Publiciteit   €300,-
Fotokopieën Materiaal   Fot Publiciteit   €100,-
Portokosten Materiaal   Por Publiciteit   €75,-
Koffie Materiaal PP Ko Verbruik €1,-  
Koffie/cake Materiaal PP KoC Verbruik €2,-  
Koffie/broodje Materiaal PP KoB Verbruik €5,-  
Drank/hapje Materiaal PP Dra Verbruik €5,-  
Kantoorbenodigdheden Materiaal   Kan Diversen   €50,-
Tafellinnen Materiaal   Tfl Diversen   €50,-
Cadeaus Materiaal   Cad Programma   €150

Merk op dat je alleen bij het type materiaal een materiaallabel kunt invoeren. Hierin kun je b.v. de maateenheid weergeven (b.v. m2 of per liter). Hier staat PP voor per persoon.

Wat niet mogelijk is bij materialen is het maximaal aantal eenheden in te voeren. Ms-Project gaat er schijnbaar vanuit dat dit altijd in te kopen is.

Ook hier zie je weer het verschil in kosten gebruik en standaard tarief. Fotokopieën ga je niet per kopie bereken, maar voor de planning van de dag kun je wel gebruik maken van koffie per persoon. Makkelijk is dan straks de kosten door te berekenen als er onverhoeds meer personen zouden komen. De fotokopieën zijn vaak minder afhankelijk van het aantal personen en worden ook al voorafgaand aan de congresdag gemaakt.

Voer bovenstaande gegevens in. Je resourceblad moet er dan als volgt uitzien.