RESOURCES EN KOSTEN INVOEREN.
Voor het invoeren van de resources ga je naar het resourceblad. (klik op de knop Resourceblad in de balk links op je scherm). We hebben de resources werk en materiaal. De resources werk zijn de volgende.
Resourcenaam | Type | Initialen | Groep | Max. eenheden | Std.tarief | Overuren | kosten/ gebruik | Basis kalender |
Dagvoorzitter | Werk | DagV | Programma | 100% | €300,- | Standaard | ||
Spreker | Werk | SP | Programma | 300% | €75,- | Standaard | ||
Docenten Org | Werk | DOC | Programma | 500% | Standaard | |||
Personeel opbouwen | Werk | PERS | Personeel | 400% | €20,- | €30,- | Extra personeel dag | |
Parkeerwachten | Werk | PARK | Personeel | 500% | €10,- | Extra personeel dag | ||
Extra Conciërge | Werk | CONC | Personeel | 100% | €30,- | €40,- | Extra personeel dag |
Uit de bovenstaande tabel kun je het volgende aflezen.
De dagvoorzitter en de sprekers worden niet per uur betaald maar puur voor hun inzet. Per uur zou ook lastig zijn, want wat doe je met het voorbereidende werk thuis en met reiskosten. Vandaar dat een vaste prijs per persoon is afgesproken.
De docenten verantwoordelijk voor de organisatie van die dag krijgen geen extra vergoeding.
Het personeel krijgt wel een vergoeding per uur. Bovendien moeten het personeel opbouwen en de extra conciërge extra uitbetaald worden voor het feit dat ze overuren moeten draaien. Voor de parkeerwachten geld geen overuren tarief. Parkeerwachten (studenten) werken per persoon maximaal 5 uur. Zij roosteren dit zelf in. Natuurlijk moet er op piektijden een maximale bezetting zijn, maar overdag kan men gemakkelijk af met 1 of twee parkeer wachten.
Nieuw is misschien ook het gebruik van groepen. Door hier gebruik van te maken kun je later makkelijk kosten toerekenen aan een groep.
Het is bovendien handig direct aan de resources een kalender toe te wijzen. Dan kun je later ook niet in e problemen komen met door schuiven van activiteiten.
Voer bovenstaande gegevens in, in het resourcewerkblad. Je krijgt dan onderstaand scherm.
Naast de inzet van personeel is er inzet materialen.
Resourcenaam | Type | Materiaallabel | Initialen | Groep | Std. tarief | kosten/ gebruik |
Collegezaal+klaslokalen | Materiaal | Coll | Locatie | €500,- | ||
Apparatuur | Materiaal | Per lokaal | App | Locatie | €40 | |
Tafels en stoelen | Materiaal | Per lokaal | Taf | Locatie | ||
Decoratie | Materiaal | Deco | Decoratie | €350,- | ||
Grafisch werk | Materiaal | Gra | Publiciteit | €300,- | ||
Fotokopieën | Materiaal | Fot | Publiciteit | €100,- | ||
Portokosten | Materiaal | Por | Publiciteit | €75,- | ||
Koffie | Materiaal | PP | Ko | Verbruik | €1,- | |
Koffie/cake | Materiaal | PP | KoC | Verbruik | €2,- | |
Koffie/broodje | Materiaal | PP | KoB | Verbruik | €5,- | |
Drank/hapje | Materiaal | PP | Dra | Verbruik | €5,- | |
Kantoorbenodigdheden | Materiaal | Kan | Diversen | €50,- | ||
Tafellinnen | Materiaal | Tfl | Diversen | €50,- | ||
Cadeaus | Materiaal | Cad | Programma | €150 |
Merk op dat je alleen bij het type materiaal een materiaallabel kunt invoeren. Hierin kun je b.v. de maateenheid weergeven (b.v. m2 of per liter). Hier staat PP voor per persoon.
Wat niet mogelijk is bij materialen is het maximaal aantal eenheden in te voeren. Ms-Project gaat er schijnbaar vanuit dat dit altijd in te kopen is.
Ook hier zie je weer het verschil in kosten gebruik en standaard tarief. Fotokopieën ga je niet per kopie bereken, maar voor de planning van de dag kun je wel gebruik maken van koffie per persoon. Makkelijk is dan straks de kosten door te berekenen als er onverhoeds meer personen zouden komen. De fotokopieën zijn vaak minder afhankelijk van het aantal personen en worden ook al voorafgaand aan de congresdag gemaakt.
Voer bovenstaande gegevens in. Je resourceblad moet er dan als volgt uitzien.