CURSUS MS PROJECT 2014 PRACTICUM 3

 

 

 

VERSCHIL VASTE EENHEDEN, DUUR EN WERK.

In de vorige practica heb je verschillende keren gemerkt dat MS Project op een hoegenaamd onverklaarbare manier een doorberekening maakt. Zo wordt vaak als je tweemaal zoveel personele resources inzet, de duur gehalveerd. Dit moet je dan handmatig herstellen. Verander je iets aan het begintijdstip en het eindtijdstip, dan zal MS Project onder het tabblad geavanceerd (dit krijg je als je in het Gantt-Diagram tweemaal op een taak klikt) iets veranderen aan het taaktype of aan de "type beperking.

Er zijn zoals je ziet, drie verschillende taaktypes.

Stel dat we een taak hebben die 7 dagen duurt, dan wil dat zeggen dat er zeven werkdagen (7 X 8 uur) aan deze taak besteed kan worden. De doorlooptijd is meestal niet gelijk aan de duur. Bij de standaard kalender van MS Project bestaat een werkweek uit 5 dagen van 8 uur. Voor de doorlooptijd zullen we het weekend er extra bij moeten rekenen. Dus een taak die op maandag begint, en 7 dagen duurt heeft een doorlooptijd van 9 dagen (7 werkdagen en 2 dagen weekend). Wordt de duur in uren berekend, dan is het van groot belang dat je rekening houdt met de kalender van de betreffende persoon. Heeft die een kalender van maar 7 uur op een dag, dan zal de doorlooptijd met 7 uur toenemen (een extra dag).

Kijken we naar werk, dan is dit de totale tijd dat er aan het project gewerkt wordt.

Een mooi voorbeeld om het verschil tussen werk en duur aan te geven is het volgende.
Van de parkeerwachten in de casus wordt verwacht dat ze de hele dag (een dag die duurt van 8:00 tot 20:00) het verkeer regelen. Maar het is niet noodzakelijk dat gedurende elk moment van de dag 5 parkeerwachten aanwezig zijn. Er is uitgegaan van 5 uur werk per parkeerwacht. Bij vaste duur zou de congresorganisatie dus 12uur X 5 personen = 60 uur moeten uitbetalen. Gaan ze uit van vast werk, dan is het 5uur X 5 personen is 25 uur. De standaardinstelling van MS project is Vaste eenheden. Dit is gedaan om zo maximaal mogelijk gebruik te maken van alle resources die er zijn. Ga je het een en ander veranderen, dan kun je volgens onderstaande tabel deze veranderingen inschatten en verklaren.

Taaktype
Vast werk Vaste duur Vaste eenheden
Je verandert
Werk Duur wordt herberekend Eenheden worden herberekend Duur wordt herberekend
Duur Eenheden worden herberekend Werk wordt herberekend Werk wordt herberekend
Eenheden Eenheden worden herberekend Werk wordt herberekend Duur wordt herberekend

Passen we de tabel toe op wat er zoal verkeerd ging in de vorige practica dan is dit misschien met de volgende redenering te snappen.

De standaard instelling van MS project is "Vaste eenheden". In practicum 1 ging het vooral mis op het moment dat je de resources ging invoeren. En vooral wanneer je b.v. het aantal eenheden koks of afwassers ging veranderen. In het schema kun je zien wat er gebeurde. Het werk stond op vaste eenheden. je veranderde b.v. het aantal koks van 100% naar 200% . Op dat moment zal de duur herberekend worden. Je kunt n.l. met twee keer zoveel personen hetzelfde werk in de helft van de tijd doen.

Bovenstaande tabel moet je in de gaten houden bij het invoeren van de resources in het Gantt-diagram van de planning van het congres.