CURSUS MS PROJECT 2014 PRACTICUM 2

 

 

 

Werkstructurering

In het vorige practicum hebben we achteraf samenhangende taken gecombineerd. We hebben de keuken werkzaamheden samengevoegd en de restaurant werkzaamheden. Visueel lieten we dit zien in het Gantt-diagram door de deeltaken in te laten springen.

Bij het plannen werk je meestal net anders om. Je begint met algemene activiteiten en verdeelt die weer in deelactiviteiten en die vervolgens weer in deelactiviteiten. Dit opdelen heet "decomponeren", en het verdelen en samenvoegen van samenhangende taken wordt ook wel een WBS ("Work breakdown Structure") genoemd of ook wel een "hiërarchisch processchema". Zo zou het WBS van een feestje er als volgt uit kunnen zien:

Je bedenkt wat voor een soort feest je gaat geven, b.v een thema voor het feest.
Je moet mensen uitnodigen. Hiervoor verstuur je mail en belt mensen op.
Je moet zorgen dat er muziek is. Bovendien is er nog een verschil in het inkopen van bederfelijke en niet bederfelijke producten. De laatste kun je n.l. op bijna ieder moment inkopen (zoals bier), maar broodjes moeten vers zijn. Die kun je pas dezelfde dag inkopen.
Als laatste moet je de ruimte inrichten. Misschien moet je extra tafels en stoelen van iemand lenen, of juist de tafels en stoelen die er staan tijdelijk ergens anders opslaan. En misschien wil je wel slingers ophangen.

Op basis van deze Work Breakdown Structure ga je nu je verschillende taken invoeren.